piątek, 19 lutego 2021

Chleb żytni na żurku

 

Mam ,, aż" jeden przepis na chlebek na blogu 🤭 Taki dla początkujących, wymieszany łyżką i prosto do pieca. Coś mi było nie po drodze do wypieków drożdżowych. Choć ostatnio mi bliżej niż dalej. Im się częściej piecze tym bardziej się lubi, hehe. 

Dziś troszkę prostsza i szybsza wersja tradycyjnego chleba na zakwasie. Żurek jako zamiennik nadaje mu kwaskowaty swojski smak. Chleb ciężki i zwarty tylko z mąki żytniej. Szybko się nie starzeje. Idealnie kroi i wcale nie kruszy. Przepis od ciotki Agaty, ja go trochę dopracowałam (piekłam już 3x), żeby Wam podać dokładną ilość mąki względem płynu. Zmieniłam tylko na mąkę żytnią i troszkę go skróciłam czasowo. Dziś go mogę śmiało podać 😊


ok. 500 ml żurku w butelce

1 litr maślanki

100g świeżych drożdży 

2 łyżki soli

1, 50 mąki żytniej

1 szkl. słonecznika


1. Maślankę i żurek wlać do garnka lekko podgrzać, wkruszyć na drobno drożdże i wsypać 2 płaskie łyżki soli. Mieszać tylko do rozpuszczenia drożdży ( płyn nie może być gorący!).

2. Przelać do misy robota, dodać 1,50 kg mąki, słonecznik. Wszystko wymieszać końcówką z hakiem około 2 minuty. Przełożyć na stolnicę podzielić na 2 części, po czym każdą wyrobić na jednolite ciasto, by nie kleiło się do rąk podsypując maką żytnią (na 2 części zużyłam 2  szklanki). Dosypujemy dopóki ciasto nam się klei do rąk czy stolnicy.

3. Foremki wysmarować olejem ( u mnie 2 długie do 40 cm.x11 cm). Z kawałka ciasta zrobić rulon i włożyć do foremki, lekko wyrównać i posypać mąką.

4. Dwie foremki położyć na ciepły grzejnik na ok. 30 min. do wyrośnięcia. Piekarnik ustawić na 200'C i włożyć chlebek. Piec 40 min. potem zmniejszyć temp. do 150'C i piec jeszcze 40 min. Po tym czasie wyciągnąć chleb z foremek i położyć na kratce do całkowitego wystudzenia.


1 komentarz: